Deel 6: Geweldig en gezellig Hoi An!

8 november 2023 - Nha Trang, Vietnam

Xin Chao!

Het is weer tijd om onze ervaringen tot nu toe samen te vatten tot een kort en bondig verhaaltje... Maar eerlijk gezegd; als je naar Hoi An gaat dan wordt dat wel een uitdaging. Hoi An is echt een geweldig leuke stad waar wij ook echt met volle teugen van hebben genoten!

Maar eerst de treinreis van Ninh Binh naar Da Nang. Zoals in ons vorige deel geschreven, hebben wij de nachttrein genomen naar Da Nang, een middelgrote stad aan de kust in het midden van Vietnam. Het was zeker een leuk avontuur, Roan vond het geweldig en we hebben redelijk ok geslapen. Het was namelijk best een beetje rumoerig en hobbelig en 14uur in een trein is gewoon lang. Maar wanneer je 's ochtends wakker wordt met het uitzicht van zee en bergen dan word je daar automatisch gelukkig van. En we hadden expres een gehele coupé voor onszelf, met vier bedden. Als je kiest voor drie bedden dan krijg je dus automatisch iemand erbij die je niet kent. En dat wilden wij onszelf èn Roan niet aandoen 😂

Aangekomen in Da Nang stond onze chauffeur al op ons te wachten. Ook deze treinreis en chauffeur was wederom geregeld door onze gids Jenny, echt superfijn want het sloot perfect op elkaar aan!

Van Da Nang was het nog een klein uurtje naar Hoi An, de stad van de lampionnen! We hadden al veel over de stad gehoord en gelezen en alleen maar positieve verhalen.

20231104_171012

Het enige onzekere in Hoi An is het weer... Het kan in Hoi An flink spoken maar de vooruitzichten voor de dagen dat wij er zitten waren redelijk goed!

Bij aankomst hebben we eerst maar gewoon eens een wandeling gemaakt. Even de stad aanvoelen, kijken waar de leuke dingen zijn te vinden en een koud drankje drinken aangezien het erg klam en warm is. Wat een gezellige chaos is het!! En overal lampionnen en lampjes. En veel toeristen, maar goed, dat zijn wij ook dus daar gaan we niet over klagen. 's Middags zijn we lekker op de fiets gestapt (want alles kan hier heerlijk op het fietsje!) en hebben een prachtige tocht gemaak! Verder lekker rustig aan gedaan. Savonds nog lekker op een bootje rond gevaren en genoten van alle lampjes en op tijd naar bed 😁

IMG-20231106-WA002420231104_17541320231106_20292520231104_175702

De volgende dag (zondag) werden we al om 8uur opgehaald door onze chauffeur want we hadden een dagje Hué op de planning staan. Hué is een stad op ongeveer 2.5uur rijden als je rechtsreeks rijdt maar ruim 3uur als je de Hai Van Pas neemt. Deze weg wordt door sommigen gezien als de mooiste kustweg ter wereld en is beroemd doordat ook het Engelse programma "Top Gear" hier een aflevering aan heeft gewijd. En het was het omrijden ook zeker waard! Wat een geweldige vergezichten en prachtige natuur kom je tegen als je over de pas rijdt!

20231105_09322220231105_09324620231105_09332620231105_093336

Hué is een stad met een groot, oud keizerlijke stad, gebouwd omstreeks 1800 en grote delen zijn bewaard gebleven, ondanks de oorlog die hier hevig heeft gewoed. Hué lag tijdens de oorlog precies op de grens van Noord en Zuid Vietnam dus was hier op zijn hevigst.

Het was wel een warme dag. Echt zweten en met name Roan had er een beetje last van. Dus een kort bezoek van een uur aan de keizerlijke stad en weer lekker terug de airco in. Uiteraard nadat we ijsjes, koude drankjes en wat eten hadden genuttigd want dat gaat allemaal uiteraard gewoon door 😜🤣

20231105_12010320231105_11570420231105_12050320231105_12065820231105_132728

's Avonds hebben we een cursus "lampionnen maken" gedaan, ontzettend leuk en rustgevend 🤣 Echt oprecht leuk om een keertje te hebben gedaan.

20231106_18345320231106_180311

Verder dus rustig aan gedaan en bedacht dat we de volgende dag lekker zouden gaan chillen en het vooral heel relaxed aan zouden doen.

Dus de maandag hebben we weinig te melden... Stranddag!! Gewoon lekker met de billen in het zand.

20231106_095907

20231106_191532

Inmiddels hebben we ons plan voor de komende week wel wat moeten aanpassen. We zouden maar het eiland Phu Quoc vliegen maar de vliegtuigmaatschappij is vorige week failliet gegaan dus er is geen rechtsreekse vlucht meer te krijgen... En daarnaast wordt het weer de komende week in heel Vietnam wat onstuimig en dan zitten we liever op het vasteland dan op een eiland.

We hebben dan ook besloten om woensdagochtend naar Nha Trang te vliegen. Wat zuidelijker ten op zichte van Hoi An maar vooral lekker voor zon, zee, strand. Dit wilden we sowieso graag om een beetje rust en comfort in te bouwen voordat we weer het binnenland ingaan.

Donderdag hebben we nog een halve dag "My Son Sanctuary" gedaan. Net als Hué staat dit op de Unesco wereld erfgoed lijst. My Son Sanctuary bestaat uit hele oude tempels, sommigen wel 2000 jaar oud. Google gerust als je er meer over wilt weten maar hopelijk geven de foto's een goede indicatie hoe het erbij ligt!

20231107_10275720231107_10370620231107_104555IMG-20231105-WA0067

Op de terugweg, lopend uit het park kregen we onze eerste tropische stortbui. De rest van de dag heeft het enorm geregend en de verwachting is dan ook dat dit een paar dagen gaat aanhouden. Straten blank, rivier die overstroomt maar ons weerhoudt dat er niet van om nog lekker uiteten te gaan en te genieten van onze laatste avond Hoi An.

Inmiddels hebben wij onze eerste dag Nha Trang achter de rug. Vanmorgen vroeg een prima vlucht gehad en alles wederom perfect geregeld en qua timing super op elkaar afgestemd. We hebben een heerlijk hotel met uitzicht op zee en gaan hier twee nachtjes chillen voordat we naar Da Lat afreizen. Morgen lekker met een speedboat eilandhoppen en snorkelen. Superveel zin in!

IMG-20231108-WA0008

Oh en Roan doet het nog altijd fantastisch. We proberen alles een beetje goed met hem af te stemmen zodat het voor ons alledrie een onvergetelijk avontuur is en blijft! En vooralsnog is het een droomreis en genieten we met volle teugen, met en van elkaar en van Vietnam!

Tot zover weer ons kort en bondig verhaal... Sorry 🤣🤣🤣

Liefs van ons! 😘

1. Arthur:
    8 november 2023
    Heerlijk om te zien Koen. Toen mijn zoon Anton zonodig was hebben wij een hele trip met gids gedaan door Egypte. Super gaaf dit. Jannie hier niet gewoon je werk van maken. Ehhh nee liever toch niet. We kunnen je hier niet missen 👂😂
  2. Marlinda Weevers:
    9 november 2023
    Wat mooi daar. Leuk lampionnen maken, vond Roan ook wel wat zeker.
    Lekker nu wat daagjes chillen voordat jullie verder gaan.
    😊
  3. Janny Turk:
    9 november 2023
    Wow wat een belevenissen allemaal, gaaf hoor. Blijf genieten.
  4. Joh van Zoest:
    9 november 2023
    Gaaf hoor allemaal, geniet er van!!
    Mooie voorbeschouwing!!
    Groet Joh.
  5. Piet:
    9 november 2023
    Super leuk om jullie ervaringen te volgen. En de foto's te zien.
    Mooie dagen en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes
    Piet
  6. Marieke:
    10 november 2023
    Sjonge, jonge, wat een boel belevenissen weer! Veel dingen bezocht en veel indrukken (en mooie foto's voor ons!) Goed om te lezen dat er ook lekkere relax en strand dagen tussen zitten. Blijf genieten en blijf ons verblijden met verslagjes. Dikke kus uit een herfstig, regenachtig en winderig Nederland voor jullie alle 3! Marieke
  7. Esther:
    12 november 2023
    Heerlijk om zo met jullie mee te kunnen genieten. Wat een reis, prachtig. Veel plezier nog lieverds.
  8. Eline:
    14 november 2023
    Hele andere beleving he, reizen met een kind. Maar super om te lezen dat het zo goed gaat! 😘