Deel 8: De laatste dagen in Zuid Vietnam

20 november 2023 - Den Haag, Nederland

Xin Chao allemaal!

We naderen de ontknoping van onze vakantie! Nog een paar dagen en dan vertrekken we, via China, weer richting huis.
Maar eerst nog "even" Ho Chi Minh, ook wel Saigon genoemd! Ho Chi Minh, genoemd naar de vroegere president van Vietnam, is de grootste stad van Vietnam en met ruim 10 miljoen inwoners absoluut een wereldstad.

IMG-20231114-WA003420231114_095137

Wij zijn vanuit Da Lat met de slaapbus (overdag) gereisd en het valt echt op dat, hoe dichterbij de stad je komt, hoe drukker het weer wordt. Wederom wordt het straatbeeld gekenmerkt door de vele scooters en motors maar omdat de straten breder zijn dan bijvoorbeeld Hanoi lijkt het (ietsjes) minder chaotisch.

Het is inmiddels dus maandag 13/11 en vandaag komen we voor één nachtje aan in Ho Chi Minh aangezien we morgen voor twee dagen naar de Mekong Delta gaan. Om het voor Roan (en voor onszelf 😜) zo comfortabel mogelijk te maken hebben we voor deze laatste dagen in Ho Chi Minh een comfortabel appartement met zwembad geboekt. Deze middag hebben we dan ook besteed aan zwemmen, chillen, eten en op tijd naar bed want we kennen het programma voor de komende dagen dus we willen goed uitgerust richting Mekong Delta.

IMG-20231115-WA0144

Dinsdagochtend zijn we vroeg opgestaan en hebben een "Grab" naar het busstation genomen. Deze Grab-app is vergelijkbaar met Uber in Nederland maar dan veel goedkoper en bij bestelling van een Grab staat er gemiddeld genomen binnen een minuut een taxi voor je neus 🤣👌
Anyway, op naar de bus om ons naar Can Tho te brengen. Can Tho is een kleinere stad in het waterrijke natuurgebied van de Mekong Delta. Bij aankomst staat onze chauffeur al te wachten die ons naar de Homestay van Susan Bùi brengt. Susan kennen we via Facebook en heeft een eigen Homestay én organiseert tweedaagse tours met allerlei bezienswaardigheden en bezigheden in het gebied.

Aangekomen bij de Homestay is er nog een Nederlands stel uit Brabant. Zij zullen de komende twee dagen ook de Mekong Delta tour met ons doen. Aardige lui, gewoon lekker nuchtere Brabanders.

's middags gaan we op de fiets een mooie tour door het gebied maken met Nyck, de broer van Susan.

IMG-20231114-WA0014IMG-20231114-WA0028IMG-20231114-WA0117

En zoals wel vaker gebeurd deze vakantie is Roan direct grote vrienden met Nyck. Een superleuke gids die ons hele mooie delen van de Mekong Delta laat zien, op de fiets dus, met onderweg een aantal stops. Zo stoppen we bij een Pomelo boerderij (een soort grote grapefruit maar dan minder bitter zeg maar).

IMG-20231114-WA0019IMG-20231115-WA0115

Ook komen we op een Dragon Fruit kwekerij en komen we langs een Pagoda. We hadden er al een aantal van gezien dus we stonden op voorhand niet echt te springen op wéér een zelfde tempel maar deze was anders, in alle opzichten!
Het gebied wordt bewoond door de Khmer minderheid. Deze minderheid komt van oorsprong uit Cambodja en er zijn anderhalf miljoen mensen, behorend bij deze minderheid, in Vietnam waarvan ongeveer 2.500 in dit gebied. De tempel is dan ook een Khmer tempel en wordt bewoond door 11 traditionele Monikken. Nou ja, niet helemaal traditioneel meer want ze zijn hier gek op Facebook, Instagram en vooral TikTok! 😂

IMG-20231114-WA0042IMG-20231114-WA0056IMG-20231114-WA003820231114_15262420231114_151409

Ze vonden het geweldig dat we foto's met en van hun maakten en vooral Roan maakte indruk op de Monikken maar zij ook op ons, echt een bijzondere aangelegenheid!
Na vertrek bij de Monikken fietsen we door naar de  lokale markt waar wij de ingrediënten voor ons diner gaan kopen.
Voor ons blijft het een bizarre gewaarwording dat zo'n beetje alles dat beweegt ook eetbaar blijkt in Vietnam. En we moeten ons er op deze markt duidelijk overheen zetten hoe ze met de dieren omgaan... Uiteindelijk wordt alles gebruikt en is er geen verspilling. Dat, is denken wij, de positieve kant maar verder kun je bijna alles vinden op deze markt. Kip, varken, vis, kikker... Een hele bijzondere ervaring, ook zeker voor Roan.

IMG-20231114-WA0138IMG-20231114-WA0146IMG-20231114-WA0065

Tijd om terug te gaan de Homestay om het diner voor te bereiden. Susan, onze gids, laat ons zoveel mogelijk zelf klaarmaken. Koen zorgt voor kokosnootrasp voor de kokosmelk die weer wordt gebruikt voor de pannenkoeken.

Suus en Roan gaan samen met Irma springrolls maken. En in de keuken staan nog drie dames die zich bezighouden met het bereiden van de garnalen, bijgerechten en kip.

IMG-20231114-WA0195IMG-20231114-WA019720231114_18520220231114_18513320231114_191408

Het eten was oprecht heel lekker en na de maaltijd hebben we nog een aantal vuurvliegjes gezien, een enorme gekko en tot slot gaan we vroeg naar bed want de volgende ochtend vertrekken we al om 5:15uur.

20231114_195108

Woensdagochtend dus... Voor dag en dauw uit de veren want we moeten vroeg op pad.
Suus helpt Roan met z'n schoenen maar deze hebben dus buiten gestaan... Enne, met alle dieren die hier vrij rondlopen misschien niet heel handig achteraf want bij het aantrekken van Roan z'n schoen sprong er een kikker uit 😂  moet je net bij Suus zijn die elk insect of amfibie groter dan 1cm al ontwijkt 🤣👌 Mooi begin van de ochtend dus.

Om 5:30uur zitten we in de auto richting de boot die ons deze ochtend gaat rondvaren. We komen op een floating market de grootste van Vietnam en ontbijten daar ook op de boot.

IMG-20231114-WA010220231115_08014520231115_061745IMG-20231115-WA0118IMG-20231115-WA0094IMG-20231115-WA0081

Daarna varen we een mooie tocht over de Mekong river. Wat erg opvalt en ontzettend zonde is, is het plastic afval hier... Zo zonde van zo'n mooi natuurgebied maar men zegt hier ook zelf dat plastic een gigantisch probleem is. Maar ze kunnen het simpelweg niet verwerken dus heel veel "verdwijnt" in het water...
Na een verder prachtige toch over het water bezoeken we uiteindelijk een chocolatfarm waar men op traditionele wijze en 100% met de hand chocolade maakt. We zien het proces van stap tot stap, beginnend bij de vruchten in de boom en eindigend als 80% pure chocolade.
Voor. Roan natuurlijk wel een hoogtepuntje van de dag!!

IMG-20231115-WA0129

Na de boottour is het tijd om weer met de bus terug te gaan naar Ho Chi Minh voor onze laatste dagen Vietnam.

Hier staat nog een tour naar de Cu-Chi tunnels op het programma, een tour waar we eigenlijk al vanaf het begin naar uitkijken. Want het land is geweldig met ongelooflijke lieve mensen maar het boek "Vietnam" heeft een pikzwarte bladzijde die we allemaal wel kennen als de Vietnamoorlog... Daarover in ons volgende en tevens laatste verslag meer.

Voor nu gaan we lekker chillen aan het zwembad en nagenieten van de Mekong Delta. Wederom een hele bijzondere trip!

Liefs van ons!

1. Marlinda Weevers:
    20 november 2023
    Jongens, wat een bijzondere dagen hebben jullie weer gehad daar. Veel gezien & gedaan zeg.
    En denk bijzonder om dat van de chocolade te hebben gezien.
    Fijn dat Roan het nog steeds zo goed doet.
    Ik weet dat jullie inmiddels veilig thuis zijn maar ben benieuwd naar jullie laatste verhaal hier....
  2. Arthur:
    20 november 2023
    Och alweer de laatste etappe. Wat een genot om jullie reisverhalen te lezen.
  3. Ingrid koster:
    20 november 2023
    Heerlijk om dit zo mee te mogen maken. Wat een reis . Prachtig land.
    Jammer dat aan alle mooie reizen een eind komt
  4. Loes van Bijnen:
    21 november 2023
    Wat een fantastische reis, het was leuk om jullie te volgen en wat deed Roan het goed.
  5. Marieke:
    21 november 2023
    Heerlijk om zo mee te lezen. Ik wilde jullie nog graag een goede reis naar huis wensen, maar daarvoor ben ik nu te laat... Tot gauw dan maar weer in real life. Dan zullen er vast nog vele mooie verhalen te vertellen zijn over deze reis. Ik kijk er naar uit :)