Deel 5: Ninh Bình & de nachttrein naar Da Nang

4 november 2023 - Phú Lộc, Vietnam

Xin Chào!

We zijn weer een paar dagen verder, tijd dus om onze ervaringen weer op "papier" te zetten! Afgelopen maandag en dinsdag hebben we dus genoten van de cruise in Halong Bay, inmiddels liggen we in onze slaaptrein en arriveren we over een uurtje in Da Nang om van daaruit door te reizen naar Hoi An.

Maar goed, eerst maar eens de afgelopen dagen. Want die waren vooral erg relaxed! We hadden ons voorgenomen om na de drukte van Hanoi en de cruise in Halong Bay een paar dagen "ultieme rust" in te bouwen. Het leuke aan Vietnam is dat hotels over het algemeen een stuk goedkoper zijn dan in Nederland. Dus wanneer je hier al iets boven gemiddeld boekt, kom je direct in een luxer resort met zelfs voor Europeanen een hoge standaard als het gaat om comfort en faciliteiten. Dus... Wij hadden in Ninh Bình zo'n hotel 😁😎 Prachtig zwembad, lekker eten en een fijne service.

Screenshot_20231104_073506_GalleryScreenshot_20231104_073744_Gallery

Woensdag zijn we gaan fietsen, echt heerlijk! Ninh Binh is over het algemeen vlak en daardoor prima te doen op de fiets.

Screenshot_20231104_073530_GalleryScreenshot_20231104_073543_Gallery

We zijn eerst naar een Pagoda gefietst, een heilige plek met Chinese "roots". Daarna zijn we gaan varen! Wat een heerlijk rustige boottrip was dat! En het grappige is: het zijn roeibootjes maar roeien doen ze dus met hun voeten... Ontzettend knap en grappig om te zien!

Screenshot_20231104_073617_GalleryScreenshot_20231104_073603_GalleryScreenshot_20231104_073558_Gallery

Na 2 heerlijke uren op het water hebben we de rest van de dag lekker in het zwembad gelegen en gewoon lekker rustig aan gedaan. Beetje chillen, biertjes drinken en kleuren. Echt een heerlijke dag!

Vlak buiten ons hotel zit een restaurant waar wij al een keertje voorbij waren gefietst maar nu zijn gaan avondeten. De eigenaren hebben een zoontje, Zabao, een half jaartje jonger dan Roan. Dit was natuurlijk èèn groot feest voor beide kids.

IMG-20231103-WA003520231101_193250

Ze hebben lekker samen gevoetbald, gespeeld en "Spiderman gespeeld"! Het eten was prima maar voor Roan was het gewoon lekker spelen met een leeftijdgenootje nog veel fijner!

De volgende ochtend zijn we wederom op de fiets gestapt en zijn we naar de Mua Cave gefietst. Deze "grot" ligt op een berg en de klim er naartoe is best heftig en intens, vandaar dat de mannen lekker samen een ijsje hebben gegeten en Suus super stoer de klim naar boven heeft gemaakt! Wat een geweldig uitzicht heb je vanaf die berg!!

IMG-20231102-WA0037

IMG-20231102-WA0017Screenshot_20231104_073953_GalleryScreenshot_20231104_073943_GalleryScreenshot_20231104_073959_Gallery

Na een uurtje klimmen en klauteren was Suus weer terug beneden en hebben we lekker gelunched en ook nu weer de dag verder aan het zwembad doorgebracht.

Suus is nog een rondje gaan fietsen en kwam in een vogelpark uit, met vooral veel ooievaars!

Screenshot_20231104_073930_GalleryScreenshot_20231104_073923_Gallery

Terwijl Suus aan het fietsen was, hebben we Roan nog even laten slapen totdat onverwachts Zabao met z'n moeder aan kwam kloppen. Ze kwamen speciaal voor Roan om met Roan te spelen, ook weer zó leuk en onverwachts! Na een uurtje spelen zijn we dan ook met hun meegegaan en hebben we weer gegeten (en vooral gespeeld!) in het restaurant van Zabao.

Vrijdag hebben we het heerlijk rustig aan gedaan. Koffers ingepakt, beetje gezwommen en geslapen en op tijd met de taxi naar het treinstation gegaan. Vanaf daar hebben we de nacht doorgebracht in de nachttrein. Een hele belevenis! Lekker rumoerig, hobbelig en de bedden zijn lekker hard maar we hebben niet slecht geslapen!

Screenshot_20231104_073759_GalleryScreenshot_20231104_073819_GalleryScreenshot_20231104_073806_Gallery

We zijn nu onderweg naar Hoi An, dit moet qua stad echt het hoogtepunt gaan worden van onze reis en staat eigenlijk bij iedereen die in Vietnam is geweest op nummer 1! We zijn dan ook erg benieuwd wat Hoi An ons gaat brengen.

Wat we na Hoi An gaan doen is nog onbekend: we zouden vliegen naar het eiland Phu Quoc maar de vliegtuigmaatschappij is vandeweek failliet gegaan dus er gaan geen rechtsreekse vluchten meer. Ach ja, dat is ook Vietnam. Daarnaast is het weer op Phu Quoc ook niet fantastisch dus alles bij elkaar reden genoeg om dat te skippen. In ieder geval blijven we 4 nachten in Hoi An dus genoeg tijd om rustig te bekijken en bedenken wat we willen gaan doen.

Nu eerst tijd om weer lekker te gaan genieten van een mooie stad en verder zien we het wel. Lekker op z'n Vietnamees en op naar het volgende avontuur!

😘 😘 Van ons

1. Marieke:
    4 november 2023
    Wat een belevenissen allemaal! Het klinkt alsof je al weken onderweg bent... Ligt het aan mij of waren het wel wat kleinere fietsen als hier in NL? Met mandje en Roan erop ziet het er hilarisch uit ;D
    Suus, super stoer dat je helemaal geklommen bent, het ziet er schitterend uit!
    Roan, wat leuk dat je zo lekker gespeeld hebt met Zabao!
    Koen, ik ben nu al benieuwd naar je verhalen over Hoi An en wat er daarna gaat komen. Maar geniet boven alles van wat er op je pad komt!
  2. Ellen:
    4 november 2023
    Jeetje wat een avontuur! In een woord schitterend. En net wat Marieke zegt, het lijkt wel of jullie al weken weg zijn. Vandaag is dat pas een week! 🫣
    Wat heerlijk dat Roan het zo fantastisch doet.
    Heel veel plezier in Hoi An. Ik zie met plezier jullie verhaal weer tegemoet. Liefs! 💋💋🥰
  3. Frans:
    4 november 2023
    Super leuk om te lezen hoe jullie genieten en wat een mooie trip! 👍😍😘😘😘.
  4. Arthur:
    4 november 2023
    Op naar Hoi An. Wat een supertrip.
  5. Janny Turk:
    4 november 2023
    Wat een fantastische reis is dit. En zo leuk om dit op deze manier te volgen. Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.
    Ga zo door, lekker genieten
  6. Marlinda Weevers:
    4 november 2023
    Schitterend is het daar zeg.
    En in dat hotel niet druk zo te zien aan het zwembad. Leuk voor Roan dat hij ff kon spelen met leeftijdgenootje.
    Stoer hoor Suus dat je alleen daar heen bent geklommen. Erg mooi, de moeite waard dus.
    Nou ik ben benieuwd naar Hoi An.
    Succes & plezier weer.👋😘
  7. Ingrid koster:
    4 november 2023
    Wat een schitterende natuur en reis. Een vakantie om noioit weer te vergeten.
    Op naar de volgende reis beschrijving.
  8. Piet:
    Wat een super verslag
    En leuk voor Roan lekker ff spelen met leeftijd genootje
    Spelen zonder taal klik, mooi hoor💙 en als jullie echt niet weten wat te doen dan zou ik nog een keer met de letterbak schudden en kijken wat er komt....
    Hanoi ~ Hoi An ~ ? Verassing😉
    Geniet lekker verder!
  9. Carina Van Der Heiden:
    5 november 2023
    Heel leuk verslag Koen. Super gaaf zo al jullie belevenissen te kunnen mee beleven.
    Prachtige foto’s! Jullie konden gelukkig 🍀 fietsen…😂… beter weer dan anderhalve week geleden. 👍